Eerst het kind, dan de leerling
‘Mama ik ben mijn gymtas vergeten’, ‘Ik kan niet rekenen’, ‘Ik weet niet wat ik bij deze opdracht moet doen’, ‘Waarom moet ik topo leren als ik Google Maps heb?’, ‘Ja maar hij…’ Het zijn enkele voorbeelden van veelvoorkomende uitspraken bij kinderen die laten zien hoe belangrijk het is dat kinderen zich zelfbewust zijn en een verantwoordelijke en ondernemende houding ontwikkelen.
Op LEEF spreken we over: ‘eerst het kind en dan over de leerling’. Het is belangrijk dat ieder kind eerst goed in zijn vel zit om vervolgens tot leren te komen. Kinderen krijgen steeds meer te maken met druk vanuit de omgeving om te presteren en sociale druk vanuit social media. Deze druk zorgt voor voor stress en bij jongvolwassenen en pubers leidt dit steeds vaker burn-out klachten. Daarom vinden we het op LEEF belangrijk dat kinderen gelukkig zijn en leren sterk in hun schoenen te staan. We werken zeer nadrukkelijk aan het zelfvertrouwen, de positiviteit, het doorzettingsvermogen en de zelfstandigheid.

Vallen en opstaan
Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont pleit ervoor dat kinderen beter leren omgaan met uitdagingen en teleurstellingen. Op LEEF zien we het maken van een fout, als het vinden van een manier die niet werkt, met de plicht hiervan te leren. Dit geeft rust en vertrouwen. We besteden hier extra tijd en aandacht aan tijdens de lessen en vanuit The Leader in Me. We werken aan de een zelfbewuste houding en het leren nemen van de eigen verantwoordelijkheid. We beginnen met het werken aan het zelfvertrouwen, positiviteit, fouten durven maken en uitdagingen aangaan. Dit wordt het welbevinden genoemd en is nodig om tot groei te komen.