Op basisschool LEEF werken we met domeinen coachgroepen en instructiegroepen op niveau.
Domeinen
De domeinen zijn ingedeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw. In de onderbouw leggen we de basis van de LEEFtaal die we met elkaar spreken en in de middenbouw zetten we deze taal om in LEEFtools die de kinderen oefenen. In de bovenbouw passen de kinderen deze tools (zelfstandig) toe, zodat ze nadrukkelijk werken aan de eigen verantwoordelijkheid.

Coachgroepen
De kinderen zijn onderdeel van een gemengde coachgroep. De kinderen komen binnen, ruimen de spullen op en lopen naar de plek waar zij de dag starten. De coachgroep start, pauzeert en eindigt met elkaar. Tijdens de groepsmomenten wordt extra aandacht besteed aan sociale vorming, omgang met elkaar en reflecteren. De oudste kinderen leren een voorbeeldrol aan te nemen. De jongste kinderen kunnen zich hieraan optrekken. Iedere coachgroep heeft een leercoach die een vast aanspreekpunt is. Op deze manier bieden we vaste structuur die de kinderen nodig hebben. De mix tussen oudere en jongere kinderen zorgt ervoor dat kinderen van elkaar leren.
Instructiegroepen
Instructies worden gegeven op het niveau van het kind. Bijvoorbeeld de reken-, spelling- of leesinstructie voor het niveau groep 4 is voor alle kinderen van groep 4. Kinderen die het lastig vinden krijgen extra instructie momenten. Kinderen die het makkelijk vinden krijgen momenten waarop zij sneller door de lesstof heen kunnen om meer tijd te krijgen voor verdiepende opdrachten. Instructies kunnen wisselen tussen een hele groep, halve groep, kleine instructiegroep of op individueel niveau. Digitaal nauwgezet volgen van de kinderen helpt ons bij het afstemmen van de juiste instructie.