Op LEEF speelt persoonlijke ontwikkeling een belangrijke rol. Dit doen we vanuit de zeven gewoonten van The Leader in Me als 'taal'. De manier van spreken en denken stimuleert de ondernemende houding bij kinderen en het verantwoordelijkheidsgevoel. We werken vanuit leerdoelen van en met de kinderen. Op LEEF leren de kinderen samen doelen te stellen en op latere leeftijd de eigen leerdoelen te herkennen. We maken dit inzichtelijk met de leerkuil, die symbool staat voor het aangaan van (grote) uitdagingen. We volgen de kinderen in hun ontwikkeling en leggen dit vast in een persoonlijk portfolio. Het begeleiden van de kinderen doen we vanuit een coachende rol waarbij we vooral vragen stellen om kinderen te laten nadenken. De coachende begeleiding wordt ondersteund door formatief assessment, waarbij we kinderen niet met elkaar vergelijken, maar met zichzelf en de eigen ontwikkeling. Goede feedback (waar sta je?), feedup (waar wil je heen?) en feedforward (hoe kom je daar?) is voor ons een voorwaarde om tot goed onderwijs en leren te komen.