Op basisschool LEEF werken we vanuit de domeinen onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Daarnaast werken we met gemengde coachgroepen en instructiegroepen op niveau.
Domeinen
De domeinen zijn ingedeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw. We stimuleren een ondernemende houding, gericht op verantwoordelijkheid, doen en fouten durven maken. In de onderbouw leggen we de basis van de LEEFtaal die we met elkaar spreken. In de middenbouw zetten we deze taal om in LEEFtools die de kinderen oefenen. In de bovenbouw passen de kinderen deze tools (zelfstandig) toe en werken ze nadrukkelijk aan de eigen verantwoordelijkheid.

Coachgroepen
De kinderen zijn onderdeel van een coachgroep met een vast aanspreekpunt. Zij zitten bijvoorbeeld in groep 1-2-3A, 1-2-3B of 1-2-3C. De kinderen komen binnen, ruimen de spullen op en lopen naar de plek waar zij de dag starten. De coachgroep start en eindigt met elkaar. Daarnaast zullen ze ook samen eten tijdens de pauzes. Iedere coachgroep heeft een leercoach die een vast aanspreekpunt is. Op deze manier borgen we veiligheidsbeleving van de kinderen en bieden we vaste structuren die de kinderen nodig hebben. De combinatie van een mix tussen oudere en jongere kinderen zorgt ervoor dat kinderen zich aan elkaar optrekken en van elkaar leren.
Instructiegroepen
Stel dat uw kind in groep 1-2-3B zit, dan start hij of zij de dag in de coachgroep. Vervolgens worden instructies op niveau aangeboden. Mocht uw kind in groep 3 zitten, dan zal hij of zij aansluiten bij de instructie van groep 3. Deze instructie wordt gegeven aan alle groep 3 kinderen uit groep 1-2-3A, 1-2-3B en 1-2-3C. Instructies zijn vooral met concreet materiaal, coöperatieve werkvormen en zoveel mogelijk gekoppeld aan de belevingswereld van de kinderen. De instructies richten zich bijvoorbeeld op het aanleren van nieuwe reken-, spelling-, lees- en taaldoelen, het gebruik van leermaterialen zoals kladblokken, het inoefenen van spellingregels, rekenstrategieën etc.